hhk diaconaat » direct naar de website

Nieuwsbrief 2024.1 (april)

Geachte diaken, diaconaal betrokkene,

In ons Avondmaalsformulier staat een gedeelte dat minder bekend is. Het gaat om het volgende fragment: ‘dat wij ook door denzelfden Geest onder elkander, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden; gelijk de heilige apostel spreekt: Eén brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn. … alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus onzes lieven Zaligmakers wil, Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.’

Gaan woord en daad bij ons samen op? Gedenken wij Christus in Zijn lijden en opstanding én betonen we onze dienst (diaconaat!) aan onze broeder, zuster en onze naaste? Zoals u hieronder kunt lezen is er ‘genoeg te doen’.

Met vriendelijke groeten,

Generale diaconale commissie

Ik zoek christelijke hulp | Stichting Schuilplaats

aandachtsfunctionaris huiselijk geweld

Onlangs is bij stichting Schuilplaats ten behoeve van gemeenten binnen de HHK een nieuwe aandachtsfunctionaris huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik (in relaties die niet pastoraal of kerkelijk van aard zijn) aangesteld: Mirjam Naijen.

Zij geeft advies en toerusting met het oog op huiselijk geweld e.d. aan hulpvragers, familieleden, docenten, ambtsdragers, gemeenteleden en jeugdwerkers. Heeft u advies nodig of wilt u een toerustingsavond over het onderwerp organiseren? Kijk dan voor de contactgegevens op deze pagina. (foto: Stichting Schuilplaats)

Waar de GDC mee bezig is

De GDC denkt op dit moment na hoe zij diakenen (en andere ambtsdragers) kan toerusten op de volgende terreinen:

• Aandacht schenken aan chronisch zieke gemeenteleden. Ga naar een ervaringsverhaal

• Voorkomen van en helpen bij schulden. Een overzicht over wie wat doet

Sites over diaconale thema’s

Er zijn allerlei instanties en initiatieven op diaconaal gebied:

‘Onderhoud’ van het huwelijk:

VOEDSELUITDELING MALAWI

Vanuit onze zusterkerk, de Reformed Presbyterian Church (RPC) in Malawi, kwam aan het begin van dit jaar vanwege de hongersituatie het dringende verzoek aan de GDC om voedselhulp te ondersteunen. Dat hebben wij gedaan. Onlangs is er in samenwerking met de organisaties Stephanos en Timotheos maïs uitgedeeld in Malawi (foto: RPC Malawi). De situatie in het land is verder verslechterd; er is sprake van extreme droogte. Een delegatie van de GDC gaat binnenkort op werkbezoek.

overzicht gesteunde diaconale projecten in het buitenland

Onlangs verleende de GDC financiële steun aan de volgende noodhulpprojecten in het buitenland:

Klik hier voor een overzicht van de noodhulpprojecten die de GDC in 2024 tot nu toe heeft ondersteund.

TER OVERDENKING

Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft. Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft? (1 Joh. 4:19-20)

WEBSITE

Hoe kun een gemeentelid helpen die financiële problemen heeft? Naar welke instantie kunt u doorverwijzen als iemand psychische problemen heeft? Wat als uzelf als diaconie financiële ondersteuning nodig heeft? Kijk voor al deze vragen op onze website.

Foto's: Unsplash.com

Contact

Neem voor diaconale vragen contact op met beleidsmedewerker Jan van de Kamp (op vrijdag telefonisch bereikbaar).

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u zich aangemeld hebt op de website, of omdat u een relatie bent van de HHK. Wil je deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik dan hier om u af te melden