• " En hetzij dat een lid lijdt,
    zo lijden al de leden mede
    "
    1 Korinthe 12 vers 26

Meer over Toerusting

Toerustingsdagen 2024

Op D.V. zaterdag 7 en 14 september worden de jaarlijkse toerustingsdagen van de generale diaconale commissie (GDC) gehouden.
Het thema is dit jaar Dienen bij psychische zorgen.
Diakenen zijn, net als ambtsdragers in het algemeen, geroepen om kwetsbare gemeenteleden bij te staan. Kwetsbaarheid kan zich onder andere op psychisch vlak openbaren, op allerlei manieren en in allerlei gradaties. Denk aan autisme, angst- of dwangstoornissen, dementie, depressie, persoonlijkheidsproblematiek, verslaving, trauma en suïcidaliteit. Wat een emoties gaan hierachter schuil: angst, een gevoel van eenzaamheid, moedeloosheid, wanhoop!
Hoe kan een diaken psychische problemen signaleren en bespreekbaar maken? Hoe kan hij dit laatste het beste doen? Wat zijn valkuilen? Wat is de specifieke verantwoordelijkheid van een diaken bij gemeenteleden met psychische problemen in vergelijking met een ouderling, predikant of gemeentelid? Hoe kan een diaken ‘het hele plaatje’ meenemen: naast de psychische problematiek de persoonlijke of gezinssituatie, financiële situatie, enzovoorts? En welke invloed kunnen psychische problemen hebben op de geloofsbeleving en hoe moet een ambtsdrager daarmee omgaan?
Voor de toerusting met het oog op deze vragen hebben wij twee christelijke psychologen uitgenodigd. Zij zullen spreken over: Breed en diep, diaconaat bij psychische problemen. Naast de inhoudelijke bijdragen van de sprekers krijgt u tijdens de bijeenkomst handvatten aangereikt en is er volop ruimte voor het stellen van vragen.

De bijeenkomsten vinden plaats, zoals genoemd:

• - op zaterdag 7 september te Barendrecht, in de Rehobôthschool aan de
    Dorpsstraat 184. Spreker is mevr. M. Kopcok, gz-psycholoog bij Eleos
  • - op zaterdag 14 september te Elspeet, het kerkgebouw van de Hersteld Hervormde Gemeente aan de Vierhouterweg 45. Spreker is prof. dr. H. Schaap-Jonker, rector van het Kennisinstituut Christelijke GGZ (KiCG) en hoogleraar klinische godsdienstpsychologie aan de VU Amsterdam

Aanmelden voor de dagen kan (bij voorkeur) via de website of telefonisch bij het kerkelijk bureau in Veenendaal, tel: 0318-505541. Deadline voor aanmelding: 31 augustus 2024.

9.00-9.30u                       Inloop met koffie en thee
9.30-10.00u                     Opening door de voorzitter van de generale diaconale commissie (GDC),
                                            ds. J. Joppe
10.00-11.00u                   Lezing
11.00-11.30u                   Pauze
11.30-12.00u                  Bespreking van de lezing in groepjes en plenair
12.00-12.15u                  Presentatie GDC
12.15-12.30u                  Sluiting

Wij zien uit naar uw komst!

Locatie *
Barendrecht