Omgevingswet

Kerkbesturen en de omgevingswet

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 van kracht geworden.  De Omgevingswet zorgt voor een minder complex stelsel van regels. Het bundelt en moderniseert alle wetten, algemene maatregelen en regelingen voor de leefomgeving. Voor een belangrijk deel legt de wet de verantwoordelijkheid voor de invulling en vormgeving bij de gemeentelijke overheid.

In 2024 heeft het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) een aantal voorlichtingsbijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet. Van deze bijeenkomsten zijn opnames. U kunt die HIER terugkijken.

Daarnaast is er ook een handleiding geschreven. Het CIO schrijft over deze handreiking:
‘In deze handreiking vindt u een nadere toelichting op de drie rollen die een kerkbestuur heeft t.a.v. de omgevingswet.  Dit is een uitwerking van de presentatie die tijdens de bijeenkomsten zijn gehouden door de heer Hans Buis.
Wij hopen dat u deze handreiking in uw kerkbesturen zult bespreken. Uw bijzondere aandacht vragen wij ook voor paragraaf 20 "tips voor een stappenplan pleitbezorger” waarin acht aandachtspunten voor u als kerkbestuur worden benoemd.
De handreiking besluit met paragraaf 21 "verder zoeken en lezen" waarin een aantal bronnen wordt genoemd zodat u verder kunt lezen over de omgevingswet.
Uw bijzondere aandacht wordt ook gevraagd voor de tip die op pagina 37 (paragraaf 18) staat namelijk vermeld: bepleit bij uw burgerlijke gemeente dat de huidige regels over geluid rondom erediensten (geen normering) in het gemeentelijke omgevingsplan worden overgenomen.
Wij hopen dat deze handreiking u kan helpen bij het omgaan met de omgevingswet. Voor vervolgvragen verwijzen wij u naar de landelijke of regionale bureaus binnen uw eigen kerkgenootschap’.

De handleiding kun u HIER downloaden.