Gratis VOG via het kerkelijk bureau stopt na 31 december 2024

05 september 2024

De mogelijkheid van het aanvragen van een gratis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) via het kerkelijk bureau zal na 31 december 2024 stoppen.

De Overheid biedt vrijwilligersorganisaties de mogelijkheid om een gratis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan te vragen. Ook kerken kunnen van deze gratis mogelijkheid gebruik maken. De overheid heeft de website www.gratisvog.nl hiervoor ingericht.

Om in aanmerking te komen voor gratis VOG’s moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden, en om VOG aanvragen in te kunnen dienen moet de gemeente beschikken over EHerkenning. Informatie over de voorwaarden is beschikbaar op een website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en op de website van de Hersteld Hervormde Kerk.

Op de website van de Hersteld Hervormde Kerk kunt u ook informatie vinden over het aanvragen van EHerkenning, het opzetten van een preventiebeleid en de procedure voor het aanvragen van Gratis VOG’s.

Met de mogelijkheid voor gemeenten om zelf gratis VOG’s aan te vragen, zal de optie om VOG’s ook via het kerkelijk bureau aan te vragen komen te vervallen.

Gemeenten die gebruikmaken van VOG's worden verzocht hier rekening mee te houden.

Voor vragen kunt u contact opnemen met het kerkelijk bureau via screening@hhk.nl of 0318-505541.