Speciaal voor kerken heeft de Rabobank een ‘Kerkgenootschappen Desk’ opgezet.
Gemeenten en diaconieën die hun bankzaken bij de Rabobank ondergebracht hebben, kunnen voortaan voor de volgende zaken contact leggen met de Kerkgenootschappen Desk van de Rabobank:
Wijziging in bestuurders
Dit kan via het e-mailadres: kerkgenootschappen@rabobank.nl. Neem in de onderwerpregel de naam van de gemeente/diaconie en het Kamer van Koophandel nummer op. Dan wordt de e-mail op basis van die gegevens toegewezen aan het team van de Kerkgenootschappen Desk.
Voor wijzingen van bestuurders zijn de persoonsgegevens van de nieuwe bestuurders benodigd. Die kunnen aan de Rabobank doorgegeven worden door middel van het ‘Formulier Bestuursgegevens Kerk’ met daarbij de ‘Verklaring Rechtspersoonlijkheid’.
De Rabobank wijzigt vervolgens de bestuurder(s) en registreert de bestuurders als ‘(pseudo)UBO’. Zie voor de uitleg van de ‘(Pseudo)UBO’ de beschrijving op de website van HHK (UBO-register - Hersteld Hervormde Kerk).
Wijzigingen in pashouders
Ten behoeve van de wijziging van de pashouder(s) zijn er diverse mogelijkheden.
Andere bankzaken
Voor alle andere vragen over bankzaken, bijvoorbeeld over instellingen in het internetbankieren, over het incassocontract, financieringen en openen of opzeggen van bankrekeningen kunt u contact opnemen met de klantenservice van de Rabobank via de telefoon (088-722 66 66) of via de app rabo mobiel bankieren.
Actie herstel Rabobank
Omdat in praktijk blijkt dat er in het verleden diverse gegevens niet juist/onvolledig door de plaatselijke gemeenten en diaconieën zijn doorgegeven, en medewerkers van de Rabobank soms niet de juiste regels hebben gevolgd, zit er ‘vervuiling’ in de administratie van de Rabobank. Om dat projectmatig te corrigeren gaat de Rabobank de klanten (waaronder Hersteld Hervormde Gemeenten en Diaconieën) benaderen. In een eerste e-mail zal de Rabobank melding doen van de herstelactie en de ‘Verklaring Rechtspersoonlijkheid’ met bijlage, conform het model van de HHK, opvragen.
Daarna worden de juiste wettelijk vertegenwoordigers gekoppeld, en wordt de klanten nagebeld om te controleren of de toegang tot het betalingsverkeer correct is ingeregeld met de juiste rollen en passen in het internetbankieren.
Uitleg van diverse rollen van personen en passoorten
Bestuursleden van zowel de kerkvoogdij als diaconie worden benoemd of bevestigd in hun functie/ambt. Van deze bestuurders zijn er volgens de kerkorde twee gezamenlijk tekenbevoegd.
Deze twee worden onder de klantgegevens van de Rabobank geregistreerd als ‘wettelijk vertegenwoordiger’. Als zij een pas aanvragen, dan krijgen zij direct een bestuurderspas.
In de HHK zijn de ‘wettelijke vertegenwoordigers’:
Voor ieder ander, dus zowel een van de andere bestuurders als ook niet-bestuurders, die over een pas moet gaan beschikken, moet er een gebruikerspas worden aangevraagd.
Passoorten:
Er zijn twee soorten passen:
Pasaanvraag niet-wettelijk vertegenwoordiger:
Rechten pashouders:
Het ‘hoofd internetbankieren’ is de persoon met de rol ‘eigenaar’, of als die er niet is een rol ‘beheerder-plus’. In elk geval een van deze twee, want die kunnen autorisaties voor onderliggende rollen/gebruikers beheren. ‘Eigenaar’ en ‘beheerder-plus’ worden door de Rabobank beheert.
Vierogenprincipe
Met het gebruik van het vierogenprincipe wordt de kans op fouten en fraude vermindert. Wijzigingen in autorisaties die zijn gedaan door een Eigenaar, BeheerderPlus of Beheerder, moeten namelijk nog een keer goedgekeurd worden door een tweede persoon. Aanzetten van het vierogenprincipe regelt de bank en kost niets.
De belangrijkste kenmerken van het vierogenprincipe zijn:
- Er is altijd toestemming nodig van een tweede persoon, ook bij het aanpassen van betaallimieten en transacties.
- Herkenning van de opdrachten die klaar staan.
- Deze extra check beperkt het risico op fouten en (identiteits)fraude.
- Er zijn geen kosten aan verbonden